[Gnucash-nl] Vraag over invoering inkoopfactuur/betaling met verlegde BTW

Bregt - ICTgroup.be bregt op ictgroup.be
Wo Mrt 17 05:12:42 EDT 2021

Hoi,

Ik sta voor dezelfde uitdaging.

Wat ik gepland had te doen (maar ik weet eerlijk niet of dat 100% correct is), is mijn inkoopfactuur boeken zonder btw (dus zonder vinkje "belastbaar"). Zo komt het correcte bedrag op de kostenrekening en de crediteurenrekening terecht.
Daarbovenop dacht ik een tweede boeking te doen waarbij ik de verschuldigde 21% btw manueel bereken en dit bedrag dan boek op een 4111xx "Terug te vorderen BTW-intracommunautaire verrichtingen"-rekening en tegenboek op een 4511xx "Te betalen BTW-intracommunautaire verrichtingen"-rekening, zodat die bedragen dan kunnen opgenomen worden in de BTW-aangifte. Deze tweede boeking is een nuloperatie, maar mijn boekhouder informeerde me dat dit zo dient ingevuld te worden op de BTW-aangifte.
Noteer: als ik het goed begrepen heb is verlegging van BTW op een intracommunautaire handeling enkel van toepassing indien het om een handelspartner binnen de Europese Unie gaat. Ik weet niet wat er moet gebeuren als het om een handelspartner buiten de EU gaat.

Geen idee of dit ok is, ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten,

Bregt

Met vriendelijke groet
Bregt - ICTgroup.be