[Gnucash-nl] Betalingsverschil inkoopfactuur

Herman Dekker dektes09 op kpnmail.nl
Do Apr 8 06:23:32 EDT 2021

Om betalingsverschil weg te boeken heb ik een omslachtige oplossing
gebruikt.
Maak onder kosten een rekening bijv: 9200 Betalingsverschillen aan.
Ga naar MKB/Leverancier/Betaling verwerken.
Doe de betaling op het restbedrag en boek dit op een willekeurige rekening.
Ik gebruikte Passiva/Creditcard. (Je kan niet rechtstreeks op een
kostenrekening boeken)
Nu is de factuur volledig betaald.
Ga naar die willekeurige (In mijn geval CreditCard) en boek het bedrag
daarop tegen met als
tegenrekening 9200 Betalingsverschillen.
Nu staat alles weer waar het hoort.
Ik geef toe, niet fraai maar het werkt.

nb. Je kan zoiets makkelijk eerst uitproberen door je boekhouding op te
slaan als bijv. TEST
In die boekhouding kan je alles uitproberen zonder je werkboekhouding om
zeep te helpen.
Als je weet hoe het werkt delete je later alles van je TEST boekhouding.
Dit vindt ik een positieve eigenschap van GnuCash, uitproberen of iets
werkt.

Ik wacht op een direktere methode om het probleem anders op te lossen.

HermanD