[Gnucash-nl] Passiva in GnuCash (Jannie Bos - Ploeg)

Aza Pellekooren a.pellekooren op hetnet.nl
Vr Dec 24 11:10:53 EST 2021

Beste mevrouw Bos,

Ik had u al eerder willen beantwoorden, maar ik had ook nog andere dingen te
doen (zoals mijn boekhouding bijwerken).

Voor mij is duidelijk dat de makers van het programma geen rekening hebben
gehouden met de manieren van boekhouden zoals wij die in Nederland
toepassen. Het uitgangspunt is steeds gebaseerd op wat er op een
bankrekening gebeurt. Maar dat je ook wel eens een afschrijving wilt boeken
en daarom met een memoriaal wilt werken heeft in elk geval geen hoge
prioriteit. Maar uw vraag: Het is mogelijk rekeningen op het hoogste niveau
aan te maken, bij Hoofdrekening moet u "Vermogen" invullen. Persoonlijk zou
ik de overigens de rekeningnaam "Ontvangsten" wijzigen in "Inkomsten" en
"Betalingen" in "Lasten".

Als u mij een methode kunt noemen om eenvoudig "Memoriaal"-boekingen te
kunnen doen houd ik me graag aanbevolen.

Vriendelijke groeten van

Aza Pellekooren