[Gnucash-nl] Passiva in GnuCash (Jannie Bos - Ploeg)

Jacques Vermeeren jacquesvermeeren op gmail.com
Za Dec 25 04:02:49 EST 2021

Beste AZA
U kunt een rekening aanmaken bijvoorbeeld "Afschrijvingskosten".  Stel dat
u al een balansrekening van bezit "Auto" heeft dan is de voorafgaande
journaalpost eind van het jaar
Afschijvingskosten       2000
Aan      Auto                          2000

U gaat naar de rekening Afschrijvingskosten door in het rekeningoverzicht
op die rekening te klikken, daar boekt u vervolgens het bedrag met een
boeking met de tegenrekening "auto". Dat laatste geeft u aan in de kolom
"overboeken" waar automatisch de mogelijke tegenrekeningen verschijnen.

U kunt in dit voorbeeld eventueel ook extra rekening aanmaken Afschrijving
auto (balansrekening van schuld) en de Afschijvingskosten daarop boeken
zodat de rekening auto de aanschafprijs als saldo blijft weergeven wanneer
dat gewenst is.

Conclusie: u kunt dus buiten de "kas" om alle mogelijke boekingen doen
direct op de gewenste rekeningen.
Succes

Jacques Vermeeren

Op vr 24 dec. 2021 om 22:08 schreef Aza Pellekooren <a.pellekooren op hetnet.nl