[Gnucash-nl] Passiva in GnuCash (Jannie Bos - Ploeg)

Aza Pellekooren a.pellekooren op hetnet.nl
Ma Dec 27 08:32:56 EST 2021

Beste Jacques,

Dank voor je reactie.

In de documentatie die ik over GNUcash heb doorzocht kwam ik onder meer tegen “Boekingen met meerdere tegenrekeningen”. Dit behoort dus kennelijk tot de mogelijkheden, maar ik heb geen informatie gevonden over “hoe je dat dan doet”. Bovendien kun je de tekst zo lezen dat het mogelijk is om aan één kant van de journaalpost op meerdere rekeningen te boeken maar niet op zowel debet als tegelijk op credit. Een uitweg zou kunnen bestaan uit het werken met negatieve bedragen (Stel: Ik belast 1 te debiteren rekening rechtstreeks debet en de overige te debiteren rekeningen met negatieve bedragen aan de creditkant, dit lijkt me geen elegante oplossing. Wat ik graag wil is dat ik in één gang op meerdere rekeningen kan debiteren en op meerdere rekeningen kan crediteren. Niettemin, Als ik via tabblad “Akties” naar “Boeken” ga zie ik daar de mogelijkheid van 1 debet- en 1 creditrekening. Zie je voor mij een uitweg?

Overigens ben ik zo vrij nog 2 vragen te stellen (kopie van dit bericht naar e mailing-list.

Als ik de rapportage instelling op het diepste niveau krijg ik toch geen details te zien van de op een rekening geboekte posten, hoe krijg ik dat voor elkaar?

In het verlengde daarvan: Is het mogelijk geboekte posten (gedetailleerd) te exporteren voor gebruik in b.v. Excel?

Graag ontvang ik reacties waarvoor bij voorbaat dank.

Vriendelijke groeten,

Aza Pellekooren