[Gnucash-nl] Passiva in GnuCash

Jacques Vermeeren jacquesvermeeren op gmail.com
Za Dec 25 08:33:38 EST 2021

Dag Jannie

Zie bijgaande handleiding van GnuCash die kun je vinden via gnuCash/ help.
3.1.1. Balance Sheet Accounts

The three so-called *Balance Sheet Accounts* are *Assets*, *Liabilities*,
and *Equity*. Balance Sheet Accounts are used to track the things you own
or owe.

*Assets* is the group of things that you own. Your assets could include a
car, cash, a house, stocks, or anything else that has convertible value.
Convertible value means that theoretically you could sell the item for cash.

*Liabilities* is the group of things on which you owe money. Your
liabilities could include a car loan, a student loan, a mortgage, your
investment margin account, or anything else which you must pay back at some
time.

*Equity* is the same as "net worth." It represents what is left over after
you subtract your liabilities from your assets. It can be thought of as the
portion of your assets that you own outright, without any debt.

Dus er zijn Bezittingen (Assets) en Schulden (Liabiities) het verschil is
Eigen vermogen (Equity) .
Dus: B - S = EV   [1]

Activa staan debet (links) op de balans, aan de rechterzijde staan de
Passiva. Om de balans in evenwicht te houden wordt het EV  (de Equity)
toegevoegd aan de passiefzijde van de balans .

Actiefzijde: Bezittingen
Passiefzijde: Schulden plus Eigen vermogen. Per definitie geldt dan :
B= S+EV [2]

Te betalen belastingen is een schuld (liability dus balansrekening) en voeg
je gewoon toe aan je al bestaande rekeningen. Als je een belastingschuld
krijgt wil dat zeggen dat de schulden toenemen, omdat dit in eerste
instantie nog niet meteen tot een uitgave leidt betekent dat dus dat je
eigen vermogen moet afnemen omdat anders het balansevenwicht wordt
verbroken en dat is een doodzonde in boekhouden. Dus in vergelijking [2]
blijft B gelijk; S gaat omhoog en EV gaat omlaag.
Wanneer de belastingschuld wordt betaald per bank dan
gaat B omlaag (bezitting bank of kas) en S ook waardoor het evenwicht wordt
bewaard.

Merk op dat EV niet wijzigt door de betaling van de belasting maar door het
ontvangen en boeken van de te betalen belasting schuld.
Je wordt dus niet armer door het betalen van de belasting maar wel door het
ontvangen van de belastingaanslag.

Zo wordt je ook niet rijker door het ontvangen van wat je klanten je
betalen op een factuur (bezit Bank omhoog, bezit debiteuren omlaag, EV
blijft gelijk)
maar door het verzenden van de factuur ( bezit debiteuren omhoog met
verkoopprijs; bezit goederen omlaag met inkoopprijs); EV  omhoog met
verschil verkoopprijs en inkoopprijs)

Kind regards,

Jacques Vermeeren