[Gnucash-nl] Start voor CommV

Steven Broos steven op floor5.be
Wo Jun 1 05:30:13 EDT 2022

Hi allemaal,

Heel lang geleden heb ik GnuCash gebruikt voor mijn “boekhouding” als kleine zelfstandige in bijberoep.
Nu ben ik terug voor mezelf bezig in bijberoep, maar dan in een Belgische Comm.V. ipv zelfstandige.

Vermits mijn boekhouder een beetje duur uitvalt in vgl met mijn omzet, en ik ook graag bijleer en zelf de touwtjes in handen heb, wilde ik proberen mijn boekhouding grotendeels zelf te doen.

Mijn situatie is best eenvoudig:

  *   Ik lever vnl. diensten als consultant
  *   Heb een bedrijfswagen in financiele renting + verzekering, geen tankkaart
  *   Heb enkele kleine afschrijvingen zoals een laptop
  *   Betaal mezelf geen loon uit, maar wel enkele onkosten
  *   Winsten werden steeds in VVPRbis geboekt om uit te betalen als dividend.

Is er iemand in een vergelijkbare situatie die me eventueel op weg zou kunnen helpen ?

Misschien mijn grootste vraag momenteel: is de methodiek etc grotendeels gelijk tussen NL, BE, en andere landen ?
Ik denk aan verworpen kosten, slechts gedeeltelijk recupereerbare BTW, ...

Ik vond al een Belgische MAR voor de grootboekrekeningen (https://www.cbn-cnc.be/nl/node/2250/multilingual-comparison/nl)
Kan ik me daar op baseren ?  Is wel beetje overweldigend, waarschijnlijk heb ik daar maar 2% van nodig voor mijn Comm.V.
Bestaat daar eigenlijk al een template van voor GnuCash ? Kan het zo direct niet vinden... Ik vind enkel NL templates in GnuCash.

Misschien nog handig om weten: ik heb 20 jaar geleden boekhouden als vak gehad, maar mijn kennis is vrij minimaal.

Alle hulp om te starten (en zo even dubbel te draaien met de boekhouder om de resultaten te vergelijken) is meer dan welkom.
Als je niet te ver woont heb ik er zeker een pintje of pita voor over 😉

Vriendelijke groeten & alvast bedankt,
Steven