[Gnucash-nl] Herkennen boekingen

Henk Meijerink hjg.meijerink op gmail.com
Zo Aug 6 08:28:03 EDT 2023

Ik gebruik al enkele jaren GnuCash voor een eenvoudige boekhouding van een
VvE. Tot nu toe tot alle tevredenheid.

Ik download  maandelijks een CSV bestand van de ING. Die ik na een kleine
aanpassing (Af en Bij splitsen in twee kolommen) kan inlezen in GnuCash.

Ik maakte tot een maand of 4 geleden gebruik van de  portable versie van
GnuCash. Omdat dat niet meer nodig was heb ik de standaard versie
geïnstalleerd, inclusief de laatste updates (nu 5.3). Hierin kon ik het
databestand van de portable versie inlezen inclusief het rekeningschema.

Het inlezen van de csv-bestanden gaat nog steeds goed, alleen de herkenning
van de rekeningen niet. Ik moet alle rekeningen handmatig toekennen aan een
boekingsregel. Omdat ca 95% van de boekingen elke maand terug komen is het
bijwerken nogal een werk.

Ik heb van alles geprobeerd maar de oplossing (nog) niet gevonden. Zo heb
ik bij <Hulpmiddlelen <Import correlaties bewerken>, de gegevens die daar
stonden verwijderd. De eerstvolgende keer zijn hier weer nieuwe gegevens
ingelezen, maar bij de volgende keer worden dezelfde soort boekingen niet
herkend.

Wie kan mij helpen aan een oplossing?

Met vriendelijke groet,
Henk Meijerink