[Gnucash-nl] Fwd: excel administratie omzetten

Mark Haanen i18n op haanen.net
Do Okt 2 13:47:43 EDT 2014

Arjen Verweij schreef op 02-10-14 13:58:

> BS einde 20132014 (de balans over dat boekjaar)
> WV 20132014 (opsomming van de inkomsten en uitgaven en het resultaat)
> Winst en Verlies (28 grootboekrekeningen, voor commissies van
> vieringen, bankkosten, attenties, paar reserveringen, ontvangen
> contributie, donaties en rente)
> Balans (15 grootboekrekeningen, kapitaal, reserve lustrum, 2x kas
> (contant geld), spaarrekening, kruisposten, debiteuren,
> overloopposten, maandtotalen bankrekening, reserve onderhoud)

Een korte introductie: de standaardrapporten "balans" en
"winst-en-verliesrekening" rangschikken op basis van het rekeningtype
dat wordt toegekend. Alle niveaus tussen het hoofdniveau en het laagste
niveau wordt veelal als tussentelling gepresenteerd. Gebruik daarin wat
het beste past.

Zelf heb ik -voor een BV- op het hoofdniveau de categorieën uit Boek 2
BW gehanteerd (immateriële vaste activa, materiële vaste activa,
financiële vaste activa, vorderingen, liquide middelen aan debetzijde en
eigen vermogen, langlopende schulden, kortlopende schulden aan
creditzijde. Daaronder vaak een tussentelling (=presentatieniveau in
balans, bijvoorbeeld "gebouwen" en "inventaris" onder materiële vaste
activa), daaronder de detailrekeningen waar ik op boek.

Voor de door jou genoemde rekeningen:
Reserve lustrum, reserve onderhoud en kapitaal zijn "eigen vermogen". De
beide bankrekeningen is "bank" en de kasgeldrekeningen "contant".
Kruisposten/overloopposten is in de regel "activa" of "vreemd vermogen".

Debiteuren is een bijzondere. Wil je die per debiteur bijhouden, dan is
het rekeningtype "debiteuren" handig. Dan is het echter nodig om alle
bedragen daarop als verkoopfacturen te sturen. Dit maakt
debiteurenbeheer relatief eenvoudig, maar kost een hoop meer tijd. Ook
is het mogelijk om de rekening alleen op saldo bij te houden,
bijvoorbeeld wanneer je werkt met automatische incasso voor de
ouderbijdrage. Dat zal meestal goed gaan, die paar storno's die
plaatsvinden zullen tot een beperkt saldo op de rekening leiden. In dat
geval zal "activa" en alleen bijhouden op totaalsaldo vaak beter uitkomen.

Verlies-en-winst: de plek in de resultatenrekening wordt bepaald door
toekenning van "opbrengsten" of "kosten". Vaak is het handig om op
hoofdniveau eerst de categorieën te benoemen
(ouderbijdrage/contributies, donaties, rente als opbrengsten; kosten
activiteiten, kosten organisatie en reserveringen als kosten) met
daaronder de details.

> Zoals ik het zie zijn die laatste twee de specificaties van de
> gesommeerde posten op de Balans en Winst en Verlies rekening, die in
> principe automatisch uit die laatste twee tabbladen volgen. GnuCash
> zou BS Einde 20132014 en WV 20132014 voor mij kunnen genereren middels
> "Rapporten", als ik het voor elkaar krijg om alles aan elkaar te knopen?

Correct. Ook niet bang zijn om gewoon iets te proberen. Het omhangen van
de indeling is relatief eenvoudig binnen GnuCash.

Een tip: het is handig om op te letten dat je verschillende rekeningen
bestaan voor elk detailniveau waarop je gegevens wilt beoordelen of
presenteren. Heb je drie commissies, maak *ten minste* drie rekeningen.
En misschien binnen de commissies nog een niveautje lager. Want optellen
kan automatisch (in GnuCash kun je er zelfs voor kiezen om maar tot een
bepaald detailniveau weer te geven), maar achteraf weer splitsen moet
altijd handmatig!