[Gnucash-nl] GnuCash - verkoopfactuur - vinkje 'betaald'

Geert Janssens geert.gnucash op kobaltwit.be
Do Apr 26 15:54:07 EDT 2018

Op donderdag 26 april 2018 21:33:26 CEST schreef Marco Camphens:
> Hallo GnuCash-maillist,
>
> Sinds eind 2017 tijd maak ik gebruik van GnuCash.
> Vandaag viel me iets op dat een vraag oproept:
>
> Ik zocht een verkoopfactuur en maakte gebruik van de zoekfunctie.
> Nu zag ik bij twee facturen uit 2017 het vinkje 'betaald' niet staan.
> Dat vind ik opmerkelijk, de factuur is geboekt en een betaling is
> ingevoerd (zowel te zien bij mijn rekening 'Debiteuren' en bij mijn
> rekening 'Bank'). De boekhouding klopt hiermee (met uitzondering van de
> presentatie van de vinkjes).
> De andere facturen die op die manier zijn verwerkt hebben dat vinkje
> [...]
Een factuur zonder vinkje wordt door gnucash niet gezien als betaald. Als je
toch een betalingstransactie hebt voor deze factuur is het meestal een kwestie
van daarop met de rechtermuisknop te klikken en dan "Toewijzen als
betaling..." te kiezen. In het venster dat opent kan je vervolgens de
onbetaalde factuur aanduiden en de betaling afronden door ok te klikken.

Je komt in een dergelijke situatie als je een betalingstransactie aanmaakt
buiten de MKB functies om. Bv door ze direct in te voeren een een
rekeningregister of via import.

Mvg,

Geert