[Gnucash-nl] Gnucash-nl Verzamelmail, Volume 42, Nummer 2

Mark Haanen i18n op haanen.net
Za Aug 11 16:07:20 EDT 2018

Henk Sennema schreef op 06-08-18 om 16:38:
> Dag,
>
> Hoe kan ik een vraag stellen via deze lijst?
>
> Ik heb een vraag over de kleine ondernemersregeling (KOR). Hoe kan ik
> deze boeken in GNU Cash? En welke periodes gebruik ik voor het
> boekjaar 2017? Periode 4 werd pas in januari 2018 ingediend bij de
> Belastingdienst.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Henk Sennema
Dag Henk,

Welkom op de lijst. Een vraag kun je rechtstreeks stellen door deze te
mailen naar gnucash-nl op gnucash.org.
Of je antwoord krijgt hangt er van af of er mensen zijn met kennis over
de betreffende materie.

Over jouw vraag: de boeking moet er ongeveer zo uitzien:

(balans-schuld) te betalen BTW - debet - (bedrag vermindering door KOR)
(resultaat-opbrengst) Voordeel uit KOR - credit - (bedrag vermindering
door KOR)

Exacte rekeningen e.d. hangen sterk af van het schema dat je gebruikt.

Met terugwerkende kracht te boeken per 31 december 2017, ondanks dat de
aangifte pas begin 2018 werd ingediend.
Immers: het uiteindelijk te betalen bedrag aan BTW moet per einde jaar
op jouw balans staan.

Groet,
Mark