[Gnucash-nl] Boeking Inkoopfactuur.

Remco Rijnders remco op webconquest.com
Wo Okt 17 07:42:48 EDT 2018

Goedemiddag Jannie,

GNUCash is in meerdere talen beschikbaar. Om dit mogelijk te maken bevat
de broncode "tokens", een soort van plaatshouders waar de menu's en
dergelijke vertaald dienen te worden. Bij het compileren van de gnucash
broncode in een uitvoerbaar en vertaald bestand worden deze tokens dan
vervangen door de tekst in de lokale taal.

Bijvoorbeeld:

*Token**
* 	*EN vertaling**
* 	*NL vertaling**
*
BILL
	bill
	inkoopfactuur
INVOICE
	invoice
	verkoopfactuur

Het probleem is dat er maar een token is voor iets wat wij in het
Nederlands met twee verschillende termen vertalen. In dit geval is dat
token INVOICE voor zowel factuur als verkoopfactuur, waar in het Engels
beiden met gewoon invoice vertaald worden.

Er moet dus gekozen worden voor of verkoopfactuur of gewoon factuur. In
beide gevallen is dat suboptimaal voor de duidelijkheid in de
Nederlandse versie. Het is dus niet eenvoudig in de vertaling op te
lossen zonder de broncode aan te passen en een nieuwe token te
introduceren, bijvoorbeeld zoals door Otto voorgesteld, je zou dan iets
krijgen als:

*Token**
* 	*EN vertaling**
* 	*NL vertaling**
*
INVOICE_SELL
	invoice
	verkoopfactuur
INVOICE_GENERAL
	invoice
	factuur

Ik denk dat dit een nuttige aanpassing zou zijn, maar de aanpassing zal
door een van de gnucash ontwikkelaars gedaan moeten worden en pas daarna
kan het vertaalteam de tekst voor het Nederlands aanpassen.

Hopelijk dat dit het geheel enigzins verduidelijkt!

Remco