[Gnucash-nl] Jaarovergang 2018/2019

gnucash op boosten.org gnucash op boosten.org
Wo Jan 9 11:52:21 EST 2019

Hoi Jannie,

Korte vertaling dan:

tools (menu) = Hulpmiddelen
close book = periode afsluiten
equity = eigen vermogen
placeholder = rekening waarin aggregatie aangevinkt is

In het kort:

onder eigen vermogen maar je een geaggregeerde rekening ‘jaarafsluitingen’, en daaronder een geaggregeerde rekening waaraan je je boekjaar herkend: ik heb hiervoor ‘2018’ genomen, maar in het voorbeeld wordt gesproken van een boekjaar van augustus-juli, en die persoon spreekt dan van boekjaar ‘2017-2018’. Het is maar een naam en daarin ben je vrij.
Daaronder dan weer twee rekeningen ‘inkomsten’ en ‘uitgaven’.

Zodra je op ‘hulpmiddelen’->’periode afsluiten’ klikt, verschijnt een scherm waarin je achtereenvolgens:
- eind datum van periode
- de rekening waarop je totale inkomen moet komen (zie boven)
- de rekening waarop je totale uitgaven moet komen (zie boven)
- een omschrijving.

Zodra je op OK drukt wordt iedere (uitgaven)-rekening op 0 gezet, wordt je eigen vermogen aangepast, en je activa en passiva blijven behouden, zodat je daarmee in het nieuwe jaar door kunt gaan.

Werkt echt perfect.

Met vriendelijke groet,

Peter Boosten