[Gnucash-nl] afsluiten jaar

Jacques Vermeeren jacquesvermeeren op gmail.com
Do Jan 10 08:07:30 EST 2019

Dag Peter, Ik heb je antwoorden aan Jannie Bos gevolgd en heb hetzelfde
probleem. Ik heb 2017 geboekt en 2018, wilde aanvankelijk eerst 2017
afsluiten maat vond geen info in de handleiding, daarom gewoon doorgeboekt
en in de voorkeuren jet boekjaar opgegeven waarna ik wel de balans en V&W
2018 kon krijgen in rapporten maar geen journaalposten, die werden wel
gerapporteerd maar dan vanaf 1 jan 2017, toen ik Gnucash voor het eerst heb
gebruikt. Ik gebruik het programma steeds pas aan het eind van het boekjaar
waarbij ik dan alles inboek, het is maar een klein bedijfje in "bijberoep",
en ik gebruik dat dan voor mijn belastingaangifte in Belgie.
Concreet:
1) kan ik alsnog boekjaar 2017 afsluiten op de door jou aangegeven wijze?
2) datzelfde maar voor boekjaar 2018 zodat ik voor 2019 weer "schoon" door
kan gaan.
3) Net zoals Jannie denk ik dat het misschien handig is om elk boekjaar een
geheel nieuwe boekhouding te openen onder andere naam bv Bedrijf 2017,
Bedrijf 2018, Bedrijf 2019. Is dat verstandig of overbodig?
Mogelijk gaat er iets fout omdat ik nog niet precies weet aan wie ik de
mail moet richten.
Dank voor je reactie