[Gnucash-nl] Rekeningschema maken in GnuCash

Frank ter Braak frankterbraak op gmail.com
Di Aug 6 06:28:15 EDT 2019

Beste GnuCash vrienden,

Ik wil overstappen van een oud boekhoudprogramma naar GnuCash en de eerste vereiste is om een goed rekeningschema op te zetten.

Nu weet ik wat ik jaren gebruikte en ook wat zo ongeveer in Nederland als standaard gebruikt wordt maar hoe matcht dat met de indeling die GnuCash gebruikt? Wie helpt me daar met wat inzicht en begrip.

Een standaard indeling van de rubrieken binnen het rekeningschema ziet er in NL bv als volgt uit:

0 Vaste activa en passiva

1 Vlottende activa en passiva

2 Tussenrekeningen

3 Voorraadrekeningen

4 Kostenrekeningen

7 Kostpijs rekeningen

8 Omzet rekeningen

9 Financiële baten en lasten

Maar GnuCash kent REKENINGSOORTEN en in neem aan dat ik dat juist matchen moet omdat anders heel het programma in de soep loopt. GnuCask dus hanteert deze indeling (nog zónder nummers).

• Asset 		(Activa)
• Cash		(Contant)
• Bank		(Bank)
• Currency	(Handelsportefeuille)
• Stock		(Aandelen)
• Mutual fund	(Beleggingsfondsen)
• Liability		(Passiva/Vreemdvermogen)
• Credit Card	(Creditcard)
• Income		(Opbrengsten/Baten)
• Expence	(Kosten)
• Equity		(Eigen vermogen)

(kloppen deze vertalingen trouwens, ik worstel wat met de NL en Eng versies.)

VRAAG:

Hoe mag, kan of moet ik de bovenstaande indeling invoeren in de rekeningsoorten van GnuCash.

Waar horen bv deze:
2 tussenrekeningen
3 Voorraadrekeningen
7 Kostpijs rekeningen
en
9 Financiële baten en lasten

Dat kan ik niet zomaar vrij indelen toch!?!?

Wie kan me hier wat wegwijs maken want online zie ik helaas nog weinig in deze richting.

Vriendelijk groetend,
Frank ter Braak
Tourslaan 33
5627 KW Eindhoven