[Gnucash-nl] Vragen over boekingen GNU Cash

Mark Haanen i18n op haanen.net
Vr Jan 18 13:51:18 EST 2019

Beset Aletta,

Oei, dat is een lastige.

Ik zou hier aparte BTW-categorieën voor aanmaken (gewoon 9% / 21%) met
een eigen saldo-rekening. In de aangifte deze bedragen maar voor 80%
opvoeren en de resterende 20% met een journaalpost naar de betreffende
kostenrekeningen (of een financiele kostenrekening "niet-aftrekbare
BTW") doen.

Alternatief: de post bij opvoer splitsen (twee regels, een met 80% en
een met 20%) en bij het laatste deel belastingen uitvinken en het
BTW-tarief in de hoeveelheid verwerken (1,09 of 1,21).
Of mogelijk zelfs beide met een ongesplitst bedrag maar met
kortingspercentages 20% (voor het aftrekbare deel) en 80% (voor het
niet-aftrekbare deel).

Overigens is er bij deze laatste twee opties veel kans op kleine
afrondingsverschillen.

Hopelijk ben je hiermee iets verder geholpen.

Groet,
Mark